
Året i korthet
SVEDAB
Rörelseresultat
Rörelseresultatet blev 7 MSEK lägre jämfört med föregående år. Skillnaden förklaras av projekteringskostnader för nya bullerskärmar längs delar av Kontinentalbanans sträckning genom Malmö.
Resultat före skatt
Resultatandelen i konsortiet blev 152 MSEK lägre jämfört med föregående år. Konsortiets intäkter liksom rörelseresultatet ökade medan finansnettot försämrades, vilket i huvudsak förklaras av en realiserad negativ effekt på indexrelaterade instrument. Indexrelaterade instrument med kortare löptid har förtidsinlösts och ersatts med icke indexrelaterade instrument med längre löptid, som ett led i att anpassa skuldportföljden till konsortiets utdelningspolicy och längre återbetalningstid för lånen.
Årets resultat
Årets resultat blev 123 MSEK lägre jämfört med föregående år på grund av att resultatandelen i konsortiet blev lägre.
MSEK om inget annat anges | ||
Nyckeltal | 2018 | 2017 |
Intäkter | 12 | 11 |
Rörelseresultat | -70 | -63 |
Resultatandel i Öresundsbrokonsortiet | 559 | 711 |
Resultat från övriga finansiella poster | -42 | -45 |
Resultat före skatt | 447 | 603 |
Årets resultat | 347 | 470 |
Eget kapital | 996 | 1 378 |
Räntebärande nettoskuld | 3 124 | 3 005 |
Genomsnittlig finansieringskostnad | 1,4 | 1,5 |
ÖRESUNDSBROKONSORTIET
Rörelseresultat
Intäkterna ökade med 28 MDKK, 2 procent, medan driftskostnader ökade marginellt, vilket sammantaget ledde till att rörelseresultatet förbättrades med 24 MDKK. Dygnstrafiken låg på ungefär samma nivå som föregående år.
Årets resultat
Ett lägre finansnetto jämfört med föregående år ledde till att rörelseresultat blev 86 MDKK lägre jämfört samma period.
MDKK om inget annat anges | ||
Nyckeltal* | 2018 | 2017 |
Intäkter | 1 956 | 1 928 |
Omsätttningsökning | 2 | 3 |
Rörelseresultat | 1 413 | 1 389 |
Finansnetto | -31 | 79 |
(varav värdeförändring) | (+178) | (+398) |
Årets resultat | 1 382 | 1 468 |
Öresundsbron | 15 068 | 15 277 |
Räntebärande nettoskuld (uppl anskaffningsvärde) | 12 264 | 13 811 |
Vägfordon per dygn | 20 554 | 20 631 |
*IFRS om inget annat anges) |
Finansiering
De svenska landanslutningarna kostade drygt 3 miljarder kronor att bygga och finansierades genom lån i Riksgälden. Den löpande driften finansieras också genom upplåning hos Riksgälden. Lånen ska amorteras med hjälp av medel som Öresundsbron genererar. Ägarna gjorde sitt första uttag ur konsortiet under 2018. Svedab lånebehov kommer då att dämpas och skuldkurvan vänder. Målsättningen är att lånen ska vara återbetalda senast år 2040. Aktuella prognoser visar att Svedab kommer att kunna vara skuldfritt före 2030.
Förväntad återbetalning av lånen för de svenska landanslutningarna

Finansiella rapporter
Delårsrapport januari – september 2020:
Online | PDF*
Tidigare rapporter:
Delårsrapport januari – juni 2020:
Online | PDF*
Delårsrapport januari – mars 2020:
Online | PDF*
Årsredovisning 2019:
Online | PDF*
Bokslutskommuniké 2019:
Online | PDF*
Kvartalsrapport januari – september 2019:
Online | PDF*
Halvårsrapport januari – juni 2019:
Online | PDF*
Delårsrapport januari – mars 2019:
Online | PDF*
Svedab årsredovisning 2018:
Online | PDF*
Bokslutskommuniké 2018:
Online | PDF*
Delårsrapport januari – september 2018:
Online | PDF*
Tidigare rapporter
Finansiell kalender
Delårsrapport januari – mars 2020 30 april 2020
Delårsrapport januari – juni 2020 14 augusti 2020
Delårsrapport januari – september 2020 30 oktober 2020
Bokslutskommuniké 2020 15 februari 2021